Een beginnershandleiding voor persoonlijke branding op sociale media

Het opbouwen van een persoonlijk merk op sociale media kan leiden tot veel nieuwe kansen, van het opbouwen van persoonlijke relaties met andere experts in de sector tot het eenvoudig verkopen van producten en diensten via één bericht op sociale media.

Hoe zorg je ervoor dat je van nul naar duizenden volgers groeit?

Op welk social media platform moet je publiceren? Hoe vaak moet je content posten? Wat is het verschil tussen geweldige en middelmatige content?

In dit bericht worden al deze vragen beantwoord en krijgt u een praktische, stapsgewijze handleiding die iedereen kan gebruiken om zijn of haar persoonlijke merk op sociale media vanaf nul op te bouwen.

Wat is persoonlijke branding op sociale media?

Social media personal branding is een marketingstrategie waarbij een individu content plaatst over een specifieke niche op een social media platform om volgers te verdienen. Het einddoel is om erkend te worden als een autoriteit op dat onderwerp.

Omdat mensen vaak experts raadplegen voor aanbevelingen over producten en diensten, zijn er eindeloos veel manieren om geld te verdienen via personal branding. Denk bijvoorbeeld aan affiliate commissies en de verkoop van bedrijfseigen producten en diensten.

Een voorbeeld van persoonlijke branding op sociale media

Het lijkt misschien vergezocht dat je miljoenen dollars kunt verdienen door content op sociale media te plaatsen.

Om u te helpen de kracht van persoonlijke branding op sociale media te begrijpen, kunt u het volgende voorbeeld bekijken:

Stel dat u uw kookkunsten wilt verbeteren. 

Daarom ga je kookinfluencers volgen op sociale media. 

Nadat je een aantal weken de content van een kookinfluencer hebt gelezen of bekeken, zul je hem of haar waarschijnlijk vertrouwen als zijn of haar tips jouw kookkunsten hebben verbeterd. 

Als ze later een specifieke pan aanbevelen om uw kookkunsten te verbeteren, is de kans groot dat u het aanbevolen product koopt. 

Wanneer u dat product koopt, kan de influencer een affiliate commissie verdienen op het product dat hij promoot. Of het kan zijn eigen product zijn. 

Dus de meeste bedrijven bouwen eerst een product en spenderen dan duizenden dollars aan marketing om kopers te vinden. Terwijl individuen met een persoonlijk merk eerst een publiek opbouwen . Vervolgens kunnen ze luisteren naar de behoeften van hun publiek en hen vervolgens de juiste producten en diensten verkopen met één enkele social media post.  

Je kunt ook een persoonlijk merk opbouwen in elke niche, van marketing en startups tot schoonheid of wandelen.

Hoe u uw persoonlijke merk op sociale media kunt opbouwen

Er komt veel meer kijken bij het opbouwen van een merk op social media dan alleen het publiceren van content. Waar u content plaatst, hoe vaak u plaatst en wat u plaatst, heeft allemaal invloed op het succes van uw persoonlijke merk. 

In dit stappenplan leggen we precies uit hoe je een persoonlijk merk opbouwt op sociale media en welke specifieke valkuilen je moet vermijden. 

Stap 1: Selecteer een specifieke niche

Een veelgemaakte fout die veel mensen maken wanneer ze beginnen met hun persoonlijke branding, is het selecteren van een brede niche. 

‘Marketing’ is bijvoorbeeld een brede niche. 

Als je je op een brede niche richt, kan het lastig zijn om tot de top 1% van influencers te behoren. 

Om de concurrentie te verminderen, moet je je richten op een niche.

Er zijn bijvoorbeeld veel minder experts op het gebied van e-mailmarketing dan algemene marketingexperts.

En er zijn zelfs nog minder experts op het gebied van e-mailmarketing voor e-commerce dan experts op het gebied van algemene e-mailmarketing.

Daarom is nicheniche een geweldige manier om jezelf snel te vestigen als expert en in minder tijd grip te krijgen. En mensen zijn gewend om een ​​premie te betalen voor gespecialiseerde experts.

Denk er maar eens over na: als u eigenaar bent van een e-commercewinkel en moeite hebt met e-mailmarketing, is de kans veel groter dat u advies vraagt ​​aan iemand die uitsluitend content plaatst over e-commerce-e-mailmarketing dan aan een algemene marketinggoeroe.

Daarom is de kans veel groter dat u die persoon inhuurt om u te helpen met e-mailmarketing dan een doorsnee marketinggoeroe.

Denk er maar eens over na: als u een eigenaar van een e-commercewinkel bent die worstelt met e-mailmarketing, is de kans veel groter dat u advies vraagt ​​aan iemand die uitsluitend content plaatst over e-commerce-e-mailmarketing dan aan een algemene marketinggoeroe.

Daarom is de kans veel groter dat u die persoon inhuurt om u te helpen met e-mailmarketing dan een doorsnee marketinggoeroe.

Zodra je grip hebt gekregen op een specifieke markt, kun je altijd uitbreiden naar een bredere markt, zoals algemene e-mailmarketing. Het is echter veel gemakkelijker om te beginnen met een nichepubliek en vervolgens uit te breiden naar een bredere markt dan andersom.

Hoe selecteer je een specifieke niche?

Begin met het maken van een lijst met algemene niches die u interesseren.

Neem vervolgens de lijst met vragen door en geef elke vraag een score op een schaal van één tot vijf:

  • Hoe gepassioneerd ben ik over deze niche? Als je de niche niet leuk vindt, geef je op als het moeilijk wordt.
  • Hoe waardevol is het publiek? Bijvoorbeeld, een groep CMO’s heeft meer geld om te investeren en uit te geven dan een groep middelbare scholieren.
  • Heb ik een uniek voordeel in deze niche? Bijvoorbeeld, het bezitten van paarden is een uniek voordeel als je van plan bent om een ​​paardeninfluencer te worden. Een uniek voordeel kan ook je netwerk of je vaardigheden zijn.

Hier is een voorbeeld hiervan:

Zodra u dit spreadsheet hebt gemaakt, bekijkt u de algemene niches die u hebt bedacht en beperkt u deze tot meer specifieke niche-ideeën.

Hier is een voorbeeld: 

Selecteer vervolgens de specifieke niche met de hoogste score.

Stap 2: Voer publieksonderzoek uit

Zodra u een specifieke niche hebt geselecteerd, moet u meer te weten komen over die doelgroep en hun pijnpunten. Zo kunt u bepalen welk type content hen aanspreekt.

Om deze vraag te beantwoorden, moet u een publiekavatar aanmaken.

De avatar moet demografische informatie bevatten, zoals leeftijd, functietitel, etc., en informatie over pijnpunten, zoals huidige problemen en wat ze graag leren van hun favoriete influencers.

Hier is een sjabloon dat u kunt invullen:

Maar in plaats van te gokken terwijl u dit sjabloon invult, kunt u beter de tijd nemen om echt onderzoek te doen naar uw doelgroep. 

Hier zijn een paar van mijn favoriete manieren om dit te doen.

Sluit u eerst aan bij brancheforums, Reddit-discussies en Facebook-groepen om op de hoogte te blijven van veelgestelde vragen en veelvoorkomende problemen. 

Om deze forums snel te vinden, kunt u zoeken naar groepen op sociale-mediaplatforms zoals LinkedIn of Facebook:

Helaas staan ​​veel van deze groepen vol met spam en promotionele content. Als je echter wat dieper graaft, kun je meestal wel een handvol actief betrokken groepen vinden.

Als alternatief heeft Google nu een tabblad ‘Forums’ waarmee u naar forums kunt zoeken:

Zodra u een aantal groepen of forums hebt gevonden met voldoende betrokkenheid, neem dan elke week de tijd om deel te nemen aan de gesprekken en meer te weten te komen over de meest gestelde vragen en populaire onderwerpen.

Een andere manier om uw doelgroep beter te begrijpen, is door andere influencers in uw niche te volgen en hun meest succesvolle contentonderwerpen en -formaten bij te houden. 

Het is vooral nuttig om de reacties te lezen op de best presterende berichten van de influencer, omdat deze reacties kwalitatieve gegevens verschaffen over de onderwerpen die het meest interessant zijn voor dat publiek.

Deel artikel:

Laat een antwoord achter

Edit Template

Volg ons

Abonneer ons

Je bent succesvol geabonneerd! Oeps! Er is iets mis gegaan, probeer het alstublieft nogmaals.

© 2025 Gastmarkt.Nl | Alle rechten voorbehouden.