Social media marketing is tegenwoordig een noodzaak geworden in de gereedschapskist van de meeste bedrijven. En B2B-bedrijven zijn daarop geen uitzondering.
Als u zegt: “Maar we verkopen aan andere bedrijven, niet aan particulieren, waarom moeten we dan social media marketing beoefenen?” bedenk dan dat er nog steeds een mens achter elke B2B-aankoop zit. Cijfers vertellen hetzelfde verhaal:
75% van de B2B-kopers gebruikt social media om aankoopbeslissingen te nemen
60% van de B2B-marketeers zegt dat social media het meest effectieve kanaal is om inkomsten te genereren
Dat gezegd hebbende, zijn er belangrijke verschillen tussen hoe u een B2B-social media-strategie formuleert en een B2C-social media-strategie. Dit artikel belicht die en helpt u bij het creëren van een solide social media-strategie voor uw B2B-bedrijf.
B2B-social media-marketing versus B2C-social media-marketing: hoe zou uw strategie moeten verschillen?
B2B-social media-marketing is niet hetzelfde spel op een ander niveau; het is een totaal andere competitie. Dit is waarom:
B2B-social media-marketing is complexer. B2B social media zijn minder eenvoudig door de aard van de producten. Hoewel B2C-producten meestal niet technisch zijn, vereist B2B social media een diepgaand begrip van complexe onderwerpen en functies. Aan de andere kant is deze complexiteit ook wat dingen interessant houdt – ervoor zorgen dat uw social media marketinginspanningen altijd fris zijn. In B2C kan social media marketing beginnen te blenden nadat u een bepaalde drempel van succes hebt bereikt.
B2B social media marketing heeft een veel langere verkoopcyclus. Bijna alle B2B-aankopen vereisen meerdere beslissers of een uitgebreide evaluatie door een individu. Dit komt omdat de gemiddelde orderwaarde van een B2B-aankoop de B2C-gemiddelden overschrijdt (soms met een mijl of meer). Consumenten kunnen mascara kopen op een impuls, maar ze zullen niet zomaar honderden dollars uitgeven aan een jaarlijks abonnement op een B2B-tool.
B2B social media marketing creëert een bredere impact. Een B2B-aankoop is zelden voor slechts één persoon; een heel team gebruikt de tool. Dit betekent dat hoewel B2B social media marketing hard(er) werk is en een lange weg aflegt, de impact ook breder is.
B2B social media marketing attributie is lastiger. Omdat verkoopcycli astronomisch lang kunnen duren bij B2B-aankopen, is het moeilijk om directe aankopen toe te schrijven via social media marketing in B2B. Bijvoorbeeld, een bedrijf heeft uw B2B-product misschien ontdekt via social media, maar het sluiten ervan kan een jaar hebben geduurd – waardoor het bijna onmogelijk is om deze verkoop toe te schrijven aan uw social media-prestatierapporten. In B2C is attributie meestal eenvoudiger.
Ondanks alle verschillen heeft B2B social media marketing veel meer gemeen met traditionele social media-strategieën. Ongeacht het type bedrijf:
Zowel B2C als B2B social media marketing moeten kopers centraal stellen. Gebruik social media-kanalen niet als een megafoon om over u, u, u te praten. Gebruik in plaats daarvan sociale berichten om uw potentiële kopers te helpen en te vermaken. Uw doel is om hun pijnpunten te verlichten via relevante content – ongeacht het type bedrijf.
Zowel B2C als B2B social media marketing vereisen een diepgaand begrip van hun doelgroep. Je kunt geen impactvolle social media content creëren als je de pijnpunten van je potentiële kopers niet kent en niet weet hoe je ze kunt helpen.
Zowel B2C als B2B social media marketing vereisen interactie net zo goed als posten. Social media is geen eenrichtingsverkeer. Je moet je bezighouden door te reageren op opmerkingen, directe berichten (DM’s) en zinvolle gesprekken te voeren met je kopers. Je kunt geen solide social media community opbouwen en echte connecties bevorderen als je post en ghost.
Zowel B2C als B2B social media marketing vereisen social listening. Je moet weten wat je kopers denken, welke trends ze volgen en welk nieuws uit de branche hen beïnvloedt en hoe. Social listening gaat over het bijhouden van wat er gaande is in het leven van je doelgroep. Het is niet onderhandelbaar als je wilt slagen met je social media strategie. Nu je de gedeelde kwaliteiten en de belangrijkste verschillen tussen B2C en B2B social media marketing kent, gaan we het hebben over de olifant in de kamer: B2B social media content is saai.
Hoe werp je een saai-afstotende werking op je B2B social media marketing
Voordat we ingaan op hoe je een Zweinstein-spreuk kunt gebruiken om saaie B2B-content om te zetten in interessante, is het belangrijk om op te merken dat zowel “saaie content” als “content van hoge kwaliteit” subjectieve termen zijn. Wat jij saai vindt, is dat misschien niet voor je doelgroep. Ruil gewoon je social media feed met die van een vriend en je zult zien dat hun For You-pagina drastisch verschilt van de jouwe. Het is misschien niet interessant voor jou, maar het houdt ze geboeid. Maak je dus geen zorgen over het maken van complexe en technische content als je er zeker van bent dat je publiek het geweldig zal vinden.
Toch hebben de meeste B2B social media bedrijven een snooze-waardige social media aanwezigheid. Het komt grotendeels neer op drie kwesties: