Mogelijk hebt u al – zonder succes – veel van de gangbare strategieën geprobeerd om als freelancer, coach of ondernemer klanten te vinden.
Dit is wat er meestal gebeurt als freelancers/coaches/ondernemers de meest genoemde tips proberen om klanten te vinden:
- Vraag om referenties : Ik ben net begonnen en heb niemand aan wie ik een referentie kan vragen.
- Koude e-mail : Ik heb dit geprobeerd, maar niemand reageert op mijn e-mails!
- Solliciteer op vacatures via Upwork : Ik heb op tientallen vacatures gesolliciteerd, maar het is onmogelijk om een baan te winnen omdat er zoveel concurrentie is.
- Een website bouwen : Dat heb ik gedaan, maar niemand weet dat het bestaat!
Uiteindelijk besteedt u meer tijd en moeite aan het vinden van klanten dan aan het daadwerkelijk uitvoeren van het werk.
Toch zijn dit de tactieken die veel freelancers tegenwoordig gebruiken om aan een baan te komen. Het verschil is hoe ze deze tactieken uitvoeren.
Om u te helpen uw eerste klanten binnen te halen, vindt u hier zeven manieren om klanten te vinden. Belangrijker nog, hoe u elke strategie kunt uitvoeren om klanten binnen te halen.
Zoals u ziet, is het gemakkelijk om klanten te werven als u tienduizenden volgers hebt die passen bij uw ideale klantprofiel.
Het voor de hand liggende probleem is dat de meeste beginnende freelancers geen tienduizenden volgers hebben .
Als u op sociale media een bericht plaatst waarin u zegt dat u nieuwe klanten aanneemt, maar u hebt slechts een handjevol volgers, zult u waarschijnlijk geen klanten genereren.
Deze persoon volgde bijvoorbeeld het typische advies van de ‘best practice’ om nieuwe klanten te zoeken door berichten op sociale media te plaatsen:
Toch heeft deze persoon minder dan 1.000 volgers. Je ziet dat de post weinig interactie genereerde en waarschijnlijk ook niet tot verkopen heeft geleid.
Als je momenteel geen volgers hebt op sociale media, zijn hier twee oplossingen voor dit probleem (en ik raad je aan om ze allebei uit te voeren):
- Om in de komende weken een nieuwe klant binnen te halen: Werk samen met iemand die wel veel volgers heeft op sociale media.
- Om de komende jaren een eindeloze klantenvraag te genereren : bouw uw eigen volgers op sociale media op door een persoonlijk merk te creëren .
Als u wilt samenwerken met iemand die al een volgersbestand heeft op sociale media, moet u eerst uw ideale klant identificeren (branche, functie, kenmerken, etc.).
Neem vervolgens contact op met iemand die aan die beschrijving voldoet en een groot aantal volgers op sociale media heeft (idealiter minimaal 10.000 tot 50.000).
Neem contact op via sociale media en vraag of je jouw diensten gratis voor hen kunt uitvoeren. In ruil daarvoor zullen zij op sociale media over jouw werk posten.
Bijvoorbeeld, een freelancer genaamd Diego nam contact op met influencer Sam Parr en bood aan om clips te maken van zijn lange content. In ruil daarvoor postte Sam erover op zijn sociale media en de vraag naar Diego’s diensten explodeerde.
Begin ondertussen met het opbouwen van uw persoonlijke merk op sociale media, zodat u over een aantal jaar de persoon bent met duizenden volgers.
Zodra u duizenden volgers en een goede reputatie hebt, zullen mensen contact met u opnemen voor uw diensten. U hoeft dan nooit meer cold outreach te doen.
Om een persoonlijk merk op te bouwen en duizenden volgers aan te trekken, begin met het posten over je reis en werk je gratis voor een aantal van deze mensen. Verwacht in het begin dat niemand commentaar zal geven of zal reageren op je content.
Wanneer uw gratis klanten (die volgers hebben op sociale media) over uw werk beginnen te praten op sociale media, zult u al snel een groot aantal volgers opbouwen.
Gebruik de 10-10-10-regel van Charles Miller:
- Besteed 10 minuten aan het bekijken van andere content die u interessant vindt
- Besteed 10 minuten aan het schrijven van content
- Besteed 10 minuten aan het beantwoorden van mensen die reageren op uw content