Vorig jaar was Buffers eerste winstgevende jaar na twee jaar van verliezen. Deze ommekeer was een enorme prestatie voor ons team. Gezien onze focus op duurzaamheid op de lange termijn en groei door inkomsten van klanten in plaats van financiering, was het een symbolische prestatie in dienst van het pad dat we hebben gekozen.
We sloten 2024 af met een nettowinst van $ 202.459. Maar misschien is het meest opwindende deel voor mij van het behalen van winst dat we onze winstdelingsbonus opnieuw konden uitkeren.
Lees verder om meer te weten te komen over onze filosofie met betrekking tot winstgevendheid en winstdeling.
De reis terug naar winstgevendheid
Als we kijken naar hoe we in 2024 winstgevendheid hebben bereikt, vertelt dat een interessant verhaal. Hoewel we het jaar afsloten met meer dan $ 200.000 aan nettowinst, was deze reis geen rechte lijn. We begonnen 2024 met maandelijkse verliezen, waaronder onze hoogste uitgavenmaand in maart met een verlies van meer dan $ 250.000; grotendeels als gevolg van de kosten van onze bedrijfsretraite. Wat volgde was opmerkelijk: negen opeenvolgende maanden van winstgevendheid, gestaag terugvechtend naar break-even en vervolgens winst.
Wat met name opmerkelijk is, is dat het grootste deel van onze winstgevendheid werd behaald in de laatste twee maanden van het jaar. De eerste tien maanden kwamen in principe uit op break-even, maar vervolgens brachten november en december elk meer dan $ 100.000 aan winst op, waardoor we naar dat laatste cijfer van $ 200.000 voor het jaar werden geduwd. Dit geeft ons een sterke indicatie van hoe 2025 eruit zou kunnen zien, beginnend met dit soort maandelijkse winstgevendheid als onze basislijn.
Waarom winstgevendheid belangrijk is bij Buffer
Winstgevend zijn is echt een fundamenteel onderdeel van wat ik graag een “echt bedrijf” noem – een term die ik voor het eerst hoorde van Bryce van indie.vc. Voor Buffer betekent kiezen voor langetermijnoperaties dat we alle aspecten van het daadwerkelijk laten draaien van het bedrijf aanpakken. Zonder afhankelijk te zijn van financiering (wat over het algemeen de aanpak is voor technologiebedrijven), moeten we winstgevend zijn.
Deze winstgevendheid is van vitaal belang om onze onafhankelijkheid op de lange termijn te behouden, vooral als we aandelen en aandelenopties in de mix van dingen willen hebben en liquiditeit willen bieden via buybacks. Maar naast de praktische aspecten geeft winstgevendheid ons overtuiging en helpt het ons om echt ambitieus te zijn over onze toekomst.
De filosofie achter winstdeling
We voeren sinds 2017 winstdeling uit bij Buffer en we zien het als een onderdeel van het opbouwen van een duurzaam, bloeiend bedrijf op de lange termijn. Sindsdien hebben we vijf keer winstdelingsbonussen uitgegeven, maar de afgelopen twee jaar waren uitzonderingen zonder winstdelingsbonussen omdat we geen winstgevendheid bereikten.
Ik geloof er heilig in dat we collectief zouden moeten profiteren van het succes dat we samen creëren als we Buffer als team laten groeien. Met name zouden we allemaal, dag in, dag uit, week in, week uit, moeten profiteren van het succes dat we samen creëren. Dit staat in contrast met het typische model van technologiebedrijven, waarbij investeerders, die vaak de minste tijd en energie steken, het meest profiteren.